Nieuwe technologie geen reden om eerder nieuwe TV te kopen

0

Waarom koop iemand een nieuw TV-toestel? Ondanks alle nieuwe mogelijkheden, blijkt de grootste stimulans die te zijn die al jaren geldt: men wil een nieuwer, groter en beter toestel. Nieuwe ontwikkelingen zoals 3D-TV en Smart-TV spelen nauwelijks een rol.

 

Het onderzoeksbureau DisplaySearch heeft wereldwijd in beeld gebracht wat de grootste drijfveren zijn om een nieuw toestel te kopen. Hoewel velen dachten dat technologische innovaties een belangrijke rol zouden spelen, valt dit toch behoorlijk tegen.

Alleen in de stedelijke gebieden van China en in Rusland is LED-achterlicht een meer dan gemiddelde stimulans om een nieuwe TV te kopen. In de overige landen (Nederland wordt niet expliciet genoemd) is dit wel een drijfveer, maar nog lang geen sterke.

Een koppeling  van het toestel aan het internet, ofwel Smart-TV, scoort heel laag. Consumenten vinden het wel interessant, maar de technologie staat nog duidelijk in de kinderschoenen, er zijn nog geen standaarden en ook de mogelijkheden zijn nog te beperkt.

3D-TV, dat enkele jaren geleden werd geïntroduceerd als de volgende revolutie op TV-gebied, heeft dit niet waargemaakt. Hoewel het aantal verscheepte 3D-TV’s in 2010 sterk toenam, geeft het onderzoek aan dat mensen 3D niet zien als een reden om eerder een nieuw toestel te kopen. Zelfs Japanse consumenten, die toch als ‘early adopters’ mogen worden beschouwd, geven aan 3D niet echt belangrijk te vinden. DisplaySearch denkt dat dit vooral komt door een gebrek aan 3D-aanbod.

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com