Elektro Retail Magazine
    • Voorpagina
    • IFA
    • Adverteren
    • Abonnement
    • Vacatures
    • Service
    • Contact
    Elektro Retail Magazine
    Home » Berichten » Technologie moet vooral bijdragen aan snelheid en gemak tijdens het winkelen

    Technologie moet vooral bijdragen aan snelheid en gemak tijdens het winkelen

    Gemak dient de mens en dat is binnen de online en offline retail niet anders blijkt uit nieuw onderzoek van Manhattan Associates. Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlandse consumenten is namelijk van mening dat technologie dient te worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

    Technologie dient de winkelervaring voor consumenten dus vooral eenvoudiger te maken. Echter, 24 procent van de ondervraagde consumenten wil ook dat er een bijzondere ervaring voor hen wordt gecreëerd met behulp van technologie.

    Hoe moeten brick-and-mortar retailers consumenten dan naar hun fysieke winkel krijgen? Het antwoord is allereerst te vinden in traditionele waarden. Zo geeft 62 procent van de ondervraagden aan dat zij de winkel bezoeken om het product te kunnen testen. Nog eens 60 procent bezoekt de fysieke winkel om het product direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook de sale en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel te bezoeken.

    ‘Fysieke winkel behoudt aantrekkingskracht en waarde’

    “Deze cijfers tonen aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, niet verloren heeft”, concludeert Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en hier dus op ingericht moet zijn.”

    Online
    Traditionele waarden spelen ook online een doorslaggevende rol in de keuze van de consument zo blijkt uit het onderzoek van Manhattan. Maar liefst 68 procent van de consumenten vindt prijs/kwaliteit-verhouding het belangrijkst bij het doen van een online aankoop. Daarnaast spelen gratis bezorging (57%), uitgebreide productinformatie (48%) en de snelheid van de bezorging (46%) een grote rol.

    Ook het effect van gratis retourneren mag niet worden onderschat. 30 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij dit van groot belang vinden. Men verkiest gratis retourneren boven een snelle financiële afhandeling (20%) of het gemak van het in de winkel kunnen retourneren (11%).

    “Zeker voor omnichannelretailers biedt dit kansen. Zij kunnen een brug slaan tussen hun online aanwezigheid en hun aanwezigheid in de winkelstraat. De factoren snelle bezorging, gratis bezorging en uitgebreide productinformatie kunnen allemaal worden ondervangen door de fysieke winkel, met de juiste tools uitgeruste en goed opgeleide winkelmedewerkers. Motiveer consumenten bijvoorbeeld door middel van een korting om hun online bestellingen in de fysieke winkel op te halen of te retourneren. Op die manier dring je niet alleen de logistieke kosten terug, maar verlaag je ook de CO2-footprint”, stelt Van den Broecke.

    Retailers moeten zichzelf bewijzen
    Tot slot doen online retailers er goed aan om aan hun online reputatie te werken. Reviews van andere klanten (35%) en de reputatie van een webshop (39%) wegen zwaarder in het besluit van Nederlandse consumenten om een bestelling te plaatsen dan meerdere bezorgmogelijkheden (20%), zoals pick-up points of keuze in een bezorgmoment (29%). Hoewel dit nu nog minder zwaar weegt dan reviews en reputatie, verwacht Van den Broecke dat dit in de toekomst aan belang zal winnen. Immers, uiteindelijk zijn bezorgmogelijkheden en snelheid van leveren onlosmakelijk verbonden met klanttevredenheid, wat zich direct laat vertalen in reviews en reputatie.

    Door op traditionele waarden te focussen, dit tot in de puntjes uit te werken en tegelijkertijd de toekomst niet uit het oog te verliezen, kunnen alle retailers, zowel on- als offline, het verschil maken. Tevreden klanten laten tenslotte positieve reviews achter die ook andere consumenten over de streep kunnen trekken om een bestelling te plaatsen.

    Gerelateerd

    Previous ArticleIF Design Awards 2020 naar Berlijn
    Next Article Hubert de Haan CEO BSH Rusland

    Related Posts

    Meer winkels, ook in wit- en bruingoed (iets)

    Detailhandel in maart in de lift

    Nederland wordt pilotland voor MediaMarkt

    Comments are closed.


    Neem een abonnement op ERM
    Hieronder een digitale uitgave van ERM. Wil je iedere maand ERM ontvangen? Kijk dan naar onze aantrekkelijke introductie-aanbieding op de pagina Abonnement op deze site.
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    0341-701314
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content
    Copyright © 2022. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....