Elektro Retail Magazine
    • Voorpagina
    • IFA
    • Adverteren
    • Abonnement
    • Vacatures
    • Service
    • Contact
    Elektro Retail Magazine
    Home » Berichten » ‘Nog steeds onduidelijkheid onder consumenten over smart home’

    ‘Nog steeds onduidelijkheid onder consumenten over smart home’

    Uit onderzoek blijkt dat we nog niet zo goed weten wat het smart home precies kan. Een zin als die had ook makkelijk vijf jaar geleden opgeschreven kunnen worden, maar anno 2019 blijkt dat nog steeds het geval. Die onduidelijkheid wil de nieuwe Smart Home League wegnemen.

    De Smart Home League is een alliantie tussen verschillende grote spelers in het IoT-segment. Bedrijven als tado°, Philips, Ring, maar ook de mensen achter spraakgestuurde assistenten als Amazon Alexa en de Google Assistent werken samen om te demonstreren hoe technologie mensen thuis kan ondersteunen. Om dat zo goed mogelijk te doen, deed het onlangs een enquête onder zesduizend deelnemers in Europa naar hun smart home gebruik. Haar conclusie? Meer dan 60% van de ondervraagden ziet de potentie van smart home maar 71% heeft nog geen verbonden producten in huis.

    smart home league logo“Mensen willen een slimme woning die hen een positieve ervaring biedt, met producten en diensten die hun dagelijks leven gemakkelijker, efficiënter en veiliger maken”, zegt Dave Ward, Product Director bij Ring, één van de initiatiefnemers van de Smart Home League. “Ze willen een echt voordeel zien, iets dat een probleem oplost, in plaats van dat het simpelweg technologie aan hun huis toevoegt.”

    Het onderzoek bevestigt dat nog maar eens. Er is een duidelijke vraag naar (slimme) ondersteuning, maar veel Europeanen zijn zich nog steeds niet bewust van de waarde die smart home-apparaten kunnen leveren.

    Mensen willen een slimme woning die hen een positieve ervaring biedt

    Het slimme huis verschuift momenteel van vroege naar massale omarming, stelt de Smart Home League. Om die stap te voltooien, moeten marktleiders ervoor zorgen dat apparaten toegankelijk, betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Slimme speakers, zoals Amazon Echo en Google Home, hebben de acceptatie van smart home versneld, grotendeels dankzij hun eenvoudige installatie, aantrekkelijke prijzen en eenvoudige integratie in onze dagelijkse routines.

    Liefst via spraak
    Zo geeft 28% van de ondervraagde Europeanen de voorkeur aan interactie met hun smart home-apparaten via spraak; 40% gebruikt liever een app om hun smart home-producten te bedienen, terwijl 32% van de mensen stembesturing in combinatie met een app gebruikt. Verder kopen Nederlanders die al een smart home-apparaat bezitten drie keer eerder een nieuw smart home-apparaat dan mensen zonder (16% van de ondervraagde Nederlanders).

    Wat de Smart Home League precies met de resultaten van het omvangrijke onderzoek gaat doen is nog niet duidelijk. Samenwerkingsverbanden binnen het smart home zijn overigens niet nieuw: zo kennen we in Nederland het Smart Home Society en doen grote elektronicafabrikanten als Samsung en LG al jaren pogingen om samen tot een eenzelfde open standaard te komen, om adoptie en de gebruiksvriendelijkheid van smart home producten te bevorderen.

    Gerelateerd

    Previous ArticleSkullcandy zoekt het hogerop
    Next Article IFA 2019: Alles voor het perfecte laagje melkschuim

    Related Posts

    IFA 2022 in de steigers

    MediaMarkt Den Haag verhuist naar voormalig onderkomen Hudson’s Bay

    Zalando breidt uit met draagbare elektronica

    Comments are closed.


    Neem een abonnement op ERM
    Hieronder een digitale uitgave van ERM. Wil je iedere maand ERM ontvangen? Kijk dan naar onze aantrekkelijke introductie-aanbieding op de pagina Abonnement op deze site.
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    0341-701314
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content
    Copyright © 2022. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....