Elektro Retail Magazine
    • Voorpagina
    • IFA
    • Adverteren
    • Abonnement
    • Vacatures
    • Service
    • Contact
    Elektro Retail Magazine
    Home » Berichten » Smart home markt groeit tot 2,5 miljard euro

    Smart home markt groeit tot 2,5 miljard euro

    Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 2,5 miljard euro aan smart home apparaten in huis. De markt is gegroeid met 800 miljoen euro (+47%). Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.

    Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home producten (42%). In 2018 had 36% een smart home product in huis. In 2017 was dit nog maar 29%. Het bezit van smart home producten groeit binnen alle segmenten, waarbij de meeste huishoudens producten in de segmenten ‘verlichting & schakelaars’ en ‘energie & verwarming’ bezitten. De slimme speaker is het snelst gegroeid in de afgelopen periode (1).

    Mannen voorlopers in smart home adoptie
    Mannen en 18- tot 49-jarigen zijn relatief vaker in het bezit van smart home producten. Deze groep is een belangrijke voorloper in de adoptie van technologische innovaties. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24%) is positief over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen. In 2018 was dit nog 27%. Consumenten zijn dus iets minder positief.

    Gemak en comfort blijven de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet ziet.

    De resultaten in dit persbericht komen uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 6.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

    (1) Dit jaar zijn ook slimme speakers van de merken Bose, Harman Kardon, IKEA en JBL meegenomen.

    Gerelateerd

    Previous ArticleCoronavirus: Sales Events en shows afgelast
    Next Article Samsung: beschikbaarheid en prijzen slimme tv’s en soundbars

    Related Posts

    Dyson werkt aan robots die het huishouden doen

    Consumentenbond: “Onvoldoende informatie over updates slimme apparaten”

    Nederlander besteedt €600 miljoen aan slimme speakers

    Comments are closed.


    Neem een abonnement op ERM
    Hieronder een digitale uitgave van ERM. Wil je iedere maand ERM ontvangen? Kijk dan naar onze aantrekkelijke introductie-aanbieding op de pagina Abonnement op deze site.
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    0341-701314
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content
    Copyright © 2022. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.