GfK: Dalende verkopen door corona maar er is hoop op snel herstel

0

GfK heeft een pagina geopend waar alle rapporten, webinars en onderzoeken betreffende het coronavirus zijn gebundeld en gratis zijn te raadplegen. Het gaat om www.gfk.com/coronavirus

In een van deze onderzoeken wordt gekeken naar hoe consumenten zich gedragen als er sprake is van een totale lock down, met China als blauwdruk. Dit was het eerste gebied dat werd getroffen door COVID-19 en wat hier gebeurde kan een goed voorbeeld zijn voor andere landen nu het virus zich razendsnel over de wereld verspreidt.

Op het moment dat Chinese consumenten begonnen aan zelf-quarantaine daalden het consumentenvertrouwen en de verkopen sterk. Dit had drie oorzaken: winkels sloten de deuren, de gehele aanvoerketen haperde en consumenten stelden hun aankoopbeslissingen uit omdat hun inkomens werden geraakt.

De traditionele verkopen daalden met maar liefst 80 procent in bepaalde weken waarin de winkels dicht gingen. Hoewel het online verkoopkanaal een toename zag, kon dit op geen enkele manier deze terugval goedmaken.

Aan de andere kant was er een toename in de verkoop van tech-apparatuur, zoals laptops. Dit geeft aan dat wie de logistiek op orde heeft, in dergelijke situaties de risico’s een beetje kan spreiden. Maar aan de andere kant nam de algehele onlineverkoop van tech-apparatuur slechts gering toe en werden de niet direct noodzakelijke aankopen gestaakt.

Hoewel in China het ergste achter de rug lijkt, is het afgenomen consumentenvertrouwen nog steeds merkbaar. Een derde van de consumenten zegt voorlopig geen grote aankopen te zullen doen. Dit is vooral merkbaar in de grote steden.

Aan de andere kant vertellen Chinese consumenten aan het GfK dat zij verwachten dat deze economische teruggang slechts tijdelijk zal zijn. Bijna de helft verwacht een herstel in het derde kwartaal.

De impact op retailverkopen was kort, heftig en verwoestend. Nu het dieptepunt voorbij is, laat het onderzoek zien dat de consumptie in China weer langzaam op gang komt.

Opleving in Q3
Met deze gegevens als uitgangspunt heeft GfK ook gekeken naar de markten in de VS en Italië. Gaan deze en andere markten ook te maken krijgen met dergelijke omzetverliezen?

Volgens GfK’s Coronavirus Consumer Pulse hebben meer dan twee derde van de Amerikanen actief maatregelen getroffen tegen het virus. Een van deze maatregelen is het vermijden van plaatsen waar veel mensen samen komen, waaronder winkels.

Een soortgelijk patroon voltrok zich in Italië. Voor de lock down namen de online verkopen toe, zowel in de sectoren food als non-food.

In die gebieden waar stringente maatregelen van kracht zijn of consumenten massaal aan zelf-quarantaine doen, heerst over het algemeen een negatieve sfeer als het gaat om aankopen. Maar GfK denkt dat dit niet voor de lange duur zal zijn. Het bureau geeft aan dat consumenten verwachten dat er in het derde kwartaal een opleving zal zijn.

Voorlopig zullen de verkopen van duurzame producten zoals auto’s maar ook van huishoudelijke artikelen sterk teruglopen. Maar dit als is in alle segmenten het geval, stelt GfK. Zo nemen de verkopen van vriezers in bepaalde markten een vlucht omdat mensen zich voorbereiden op een lang verblijf in huis.

Voor meer inzichten en onderzoeksresultaten van GfK, ga naar www.gfk.com/coronavirus

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com