Elektrovakhandel blijft overeind tijdens coronacrisis

0

De elektro(vak)handel blijft ondanks de lege winkelstraten voorlopig goed overeind tijdens de coronacrisis. “Het is rustig in de winkels, maar iedereen die binnen komt, doet dit om doelgericht iets te kopen.”

Deze reactie is afkomstig van Jan van de Wouw, directeur van United Retail, waar de formules ElectroWorld en Witgoedspecialist onder vallen.┬á “Wij steunen onze ondernemers in deze bizarre tijden en daarom maken we ons samen met hen sterk om het belang te onderstrepen dat de winkels open blijven.”

Dik Pijl, directeur van Expert Nederland, wil het helemaal niet over omzetten hebben. “Onze hoofdzorg gaat uit naar de veiligheid en gezondheid van onze leden en hun klanten en naar het open blijven van de winkels.” Hij stelt dat de winkels een maatschappelijk belang hebben. “Wij proberen de consument te helpen voorzien in een behoefte en willen er daarom voor zorgen dat de winkels open blijven.”

Pijl stelt dat de eerste gedachten uit gaan naar de mensen die vechten voor hun gezondheid en naar de detailhandel die het over het algemeen moeilijk heeft. “Wij denken hierbij ook aan de horeca en andere sectoren die door een hele moeilijke tijd gaan.”

Rob Wierenga van Techniek Nederland sluit zich uiteraard aan bij de stelling dat het primair gaat om de gezondheid van de winkeliers en hun personeel. “Ook de RIVM-maatregelen streven we na op het meest haalbare niveau. We hebben tenslotte een succesvolle lobby gedaan om de winkels open te houden. Gelukkig zien we dat omzetten op dit moment over het algemeen goed tot zeer goed zijn. Dit mag ook wel eens gezegd worden”, stelt hij.

Vooral online is een sterke toename te zien, maar ook de fysieke winkels doen het goed. “Behalve in de zeer toeristische gebieden, zoals de eilanden. Daar zie je wel een sterke terugloop.”

Wierenga vervolgt: “Onze branche heeft in het verleden gedwongen snel moeten innoveren als het gaat om e-commerce. Daar plukt men nu de vruchten van. Maar ook in de winkels is er een toenemende vraag, mede omdat mensen producten zoeken die het thuiswerken vergemakkelijken.”

Jan van de Wouw: “We moeten er nu voor zorgen dat er een boodschap komt die het beeld teniet doet dat het overal in de retail slecht gaat. Ja, een bedrijf als de Bijenkorf sluit de deuren en de Hema vraagt om een huurverlaging. Maar er zijn ook tienduizenden ondernemers die wel open zijn en we moeten ervoor zorgen dat de winkeldeuren zo lang als mogelijk en verantwoord is open blijven.”

Hij beaamt dat het goed gaat in de elektroretail. “Wij moeten het niet echt hebben van online, maar zelfs daar nemen de aantallen toe en de winkels doen het meer dan uitstekend. “En dan heb ik het niet alleen over producten in de categorie├źn als vriezen of thuiswerken, maar ook over het basisassortiment.”

Zowel Pijl als Van de Wouw stellen dat consumenten nu zeer gericht naar hun winkels komen. “We hebben het nooit van funshoppen moeten hebben”, stelt Dik Pijl. “Maar nu merk je dat de mensen die komen, dit echt doelbewust doen om een product te kopen.”

Beiden doen een oproep aan consumenten om meer lokaal te kopen. Pijl: “We moeten met z’n allen deze crisis overleven. Van de Wouw: “Het gaat om de lange termijn. Het zou toch een ramp zijn als straks allerlei winkels uit de kleine steden en dorpen zijn verdwenen?”

 

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com