Rabobank: Groei neemt af… Er is werk aan de winkel!

0

In de jongste KwartaalUpdate van de Rabobank wordt gesteld dat er ook in de huidige, uitdagende marktomstandigheden kansen zijn voor retailers en groothandelaren, maar dat het inspelen hierop een goede positionering en een daarop afgestemde strategie vergt. “Alleen de allerbeste winkeliers hebben nog toekomst”, stelt de bank.

De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 laten zien dat er nog steeds groei is in zowel de detailhandel als de groothandel, meldt de Rabobank. Vooral in de groothandel zwakt de groei echter duidelijk af en ook in de detailhandel ligt de groei nu onder het niveau van 2017.

Zaken als een afvlakkende economische groei en online aanbieders vormen een bedreiging. De leegstanden in de winkelcentra nemen weer toe, vooral omdat gemeentes minder winkels aan de voorraad lijken te onttrekken, waardoor retailmanden een niet-retailfunctie (horeca, wonen) krijgen. Er zijn dus extra acties nodig van gemeentes, vastgoedeigenaren en ondernemers om de opnieuw oplopende leegstand actief tegen te gaan.

De bank denkt dat er zeker toekomst is voor de fysieke winkel, “maar er moet heel wat gebeuren om winkels en winkelgebieden relevanter en aantrekkelijker te maken. Pakhuizen met een kassa van winkeliers die vrijwel alleen spullen van een ander verkopen zullen nog in hele grote aantallen gaan sluiten de komende jaren.”

Uitdagingen
Rabobank maakt zich steeds meer zorgen omdat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen om zaken te veranderen. De uitdagingen voor zelfstandige retailers zijn groot en worden steeds groter. De concurrentie neemt toe en de relevantie van de formule qua bereik en aanbod neemt in veel gevallen af.

Het is in een wereld waar elke klantreis begint met de mobiele telefoon, heel belangrijk dat winkeliers online goed vindbaar en zichtbaar zijn. Veel ondernemers hebben websites die ouderwets, slecht onderhouden en onvolledig zijn terwijl het cruciaal is dat je als retailer met relevante, up-to-date informatie zichtbaar bent met een website die volledig responsive is (direct gereed voor laptop, tablet en mobiel) en heel makkelijk gevuld kan worden voor search engine optimalization (SEO).

De tijd van middelmaat is al lang voorbij en alleen de allerbeste zelfstandige winkeliers zullen nog een toekomst hebben. De basis is een helder doel en een gedisciplineerde focus op operationele uitmuntendheid, aldus de bank.

In de bijgevoegde KwartaalUpdate gaat de Rabobank hier uitgebreider op is en ook zijn hier links te vinden naar vlogs waarin de materie beeldend uiteen wordt gezet.

KwartaalUpdate Q3 – Groei neem af…Er is werk aan de winkel!

Comments are closed.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com