Elektro Retail Magazine
    • Voorpagina
    • IFA
    • Adverteren
    • Abonnement
    • Vacatures
    • Service
    • Contact
    Elektro Retail Magazine
    Home » Berichten » Philips zet SDA in de etalage

    Philips zet SDA in de etalage

    Philips Airfryer voor bericht verkoop SDA divisiePhilips wil zich meer concentreren op gezondheidstechnologie en ontdoet zich daarom van zijn divisie voor huishoudelijke apparaten Small Domestic Appliances, SDA). De komende tijd wordt de divisie afgesplitst tot een apart bedrijf. Dit moet maximaal anderhalf jaar in beslag nemen.

    Koffiezetapparaten, airfryers, stofzuigers, waterkokers, strijkijzers: ze passen niet meer bij de rest van het concern, vindt Philips-topman Frans van Houten. Hiermee gaat deze afdeling dezelfde kant op als de lichtdivisie die in 2016 naar de beurs werd gebracht. Vervolgens werden in september 2019 de banden definitief doorgesneden toen het inmiddels verzelfstandigde Signify werd verkocht.

    Ook bracht Philips eerder z’n televisies onder in een joint venture TP Vision en de audiotak ging in eerste instantie naar Gibson. Na het faillissement van Gibson worden de audioproducten door TP Vision ontwikkeld.

    Het is nog niet duidelijk of de in de etalage gezette divisie klein huishoudelijk eerst naar beurs wordt gebracht of meteen wordt verkocht. Deze tak is goed voor een omzet van 2,3 miljard euro. Philips streeft naar eigen zeggen naar ‘een naadloze overgang van de divisie van huishoudelijke apparaten’.

    Philips benadrukt dat het ontvlechtingsproces net is begonnen en dat alle opties op tafel liggen. Een verkoop lijkt voor de hand te liggen. Philips-baas Frans van Houten denkt dat er veel belangstelling zal zijn voor de divisie huishoudelijke apparaten.

    Jaarcijfers

    De afsplitsing van de SDA-divisie werd vandaag bekend gemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers van het concern. Hieruit bleek dat de omzet is gestegen van 18,1 miljard euro in 2018 naar bijna 19,5 miljard in 2019.

    Het vierde kwartaal van 2019 werd afgesloten met een omzet van 6 miljard euro. De winst uit voortgezette activiteiten was 550 miljoen euro, hetgeen duidelijk minder was dan de 723 miljoen euro een jaar eerder. Van Houten spreekt in een toelichting van moeilijkere marktomstandigheden.

    Vooral de handelsstrijd tussen de Verenigde Staten en China snoept tientallen miljoen euro’s van de winst af. Van Houten denkt dat dit jaar geopolitieke en economische onzekerheden blijven bestaan. Het bedrijf streeft naar een omzetgroei van 4 tot 6 procent en een verdere verbetering van de winstmarge. Hij stelt dat de winstgevendheid van  Philips gedurende het jaar zal verbeteren.

    Gerelateerd

    Previous ArticleEuropese webwinkels zetten bijna 20 procent meer om in Nederland
    Next Article Dr Carla Kriwet nieuwe CEO BSH Hausgeräte

    Related Posts

    Nieuwe showroom Loewe Opta Benelux

    Samsung boekt recordresultaten

    Witt Benelux exclusief distributeur van De Dietrich en Brandt

    Comments are closed.



    Neem een abonnement op ERM
    Hieronder een digitale uitgave van ERM. Wil je iedere maand ERM ontvangen? Kijk dan naar onze aantrekkelijke introductie-aanbieding op de pagina Abonnement op deze site.
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    0341-701314
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content
    Copyright © 2022. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.