PHILIPS VERKOOPT LIFESTYLE ENTERTAINMENT AAN GIBSON

0

gibson1Philips verkoopt zijn lifestyle entertainmentactivteiten (audio- en video) aan het Amerikaanse Gibson Brands. Deze is  vooral bekend als fabrikant van elektrische gitaren.

Gibson betaalt 135 miljoen dollar (98 miljoen euro) voor de divisie. Daarnaast krijgt Philips de komende 7 jaar inkomsten uit een licentieovereenkomst voor het gebruik van zijn merknaam. Die zijn afhankelijk van de omzet die Gibson met de verkochte activiteiten behaalt, maar er geldt wel een minimum, zei een woordvoerder van Philips.
De verkoop wordt naar verwachting in de tweede helft van dit jaar afgerond. De videotak volgt pas in 2017 omdat Philips op dit gebied  nog licentieovereenkomsten heeft met anderen. 
Philips wil al een tijdje van deze divisie af. Het concern maakte begin vorig jaar bekend dat deze divisie zou worden uitbesteed aan het Japanse Funai. Deze overeenkomst werd in oktober echter weer weer ontbonden. Daarop werd de divisie onder de naam Woox Innovations opnieuw in de etalage gezet.
Woox heeft zijn hoofdkantoor in Hongkong. Er werken wereldwijd zo’n 1900 mensen.
Gibson is vooral bekend als fabrikant van muziekinstrumenten, zoals mandolines en gitaren. Later kwam daar randapparatuur bij, zoals versterkers en luidsprekers. Inmiddels zet het bedrijf ook stappen in de consumentenelektronica. Zo nam het in 2012 een belang in het Japanse Onkyo en vorig jaar werd TEAC overgenomen.

Comments are closed.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com