MEDIA MARKT WEERT GROEN-GEILE SCHEUÂHKALENDÂH

0

ScheurkalenderMedia Markt wil dat alle exemplaren van de Groen-Geile Scheuâhkalendâh uit de handel worden gehaald, omdat er een parodie op de reclame van het bedrijf in staat. Op een van de pagina’s van de kalender hebben de makers, Sjaak Bral en de broers Marnix en Robert-Jan Rueb, de huisstijl van de elektronicawinkel geïmiteerd. Op de pagina staat een foto van Geert Wilders met daaronder de zin ‘Ik ben toch niet agtelijk!’, een verwijzing naar de slogan van de Media Markt.

Bral zegt verbijsterd te zijn. Het wetboek is hier volgens hem heel duidelijk over: ‘Bij een parodie mag je elementen van een huisstijl gebruiken zolang het doel satire is. En dat is hier absoluut het geval. Het lijkt er op alsof de juristen van Media Markt er gewoon niet goed naar gekeken hebben’, reageert hij bij Omroep West.

‘Het gevaar dreigt van verwarring bij het publiek en verwatering van het merk’, schrijft de advocaat van het concern aan de maker van de kalender, uitgeverij Kap Nâh. Daarom moet de uitgever alle kalenders uit de winkel halen, vindt de advocaat, die dreigt met een kort geding.

Marnix Rueb van Kap Nâh is dat niet van plan. ‘Dat betekent mijn faillissement’, zegt hij tegen Omroep West. Hij is erg geschrokken toen de brief binnenkwam. ‘Daarna moest ik er vooral om lachen. Volgens mijn advocaat heeft een kort geding geen schijn van kans. De Media Markt heeft ons maar één dag de kans gegeven om te reageren, dat is veel te kort.’

 

Wilders

Geert Wilders reageert in een tweet: ‘Haagse humor. Relax Media Markt. Satire is satire.’

 

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com