Consumentenbond in actie tegen verkoopvoorwaarden AliExpress

0

Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

De voorwaarden zeggen onder meer dat bij problemen met een leverancier, de koper naar een arbitrage-instituut in Hong Kong moet gaan. Europese wetgeving biedt de mogelijkheid om ook naar een rechter in eigen land te stappen. Bovendien mogen klanten van AliExpress de zending niet binnen veertien dagen retour sturen zonder opgaaf van reden, iets dat wel mag in Europa.

De kwestie is door de Consumentenbond aangegeven bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Als Alibaba (het moederbedrijf van AliExpress, red.) op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.”

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com