Onderzoek WERTGARANTIE: Consument nog niet goed bekend met Smart Home

0

Smart Home is in een korte tijd een begrip geworden en dit zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Maar hoeveel interesse heeft de consument in dit soort producten? Hoe zit het met de bekendheid? Verzekeraar WERTGARANTIE heeft hier onderzoek naar laten doen.

WERTGARANTIE is een gerenommeerd en inmiddels bekend bedrijf dat zich toelegt op het aanbieden van verzekeringen op technische producten. Het concern heeft het onderzoek laten uitvoeren, enerzijds om zelf inzichten te krijgen in deze markt, maar ook om de uitkomsten te kunnen delen met haar partners, de Nederlandse elektronicaretailers en fabrikanten.

WERTGARANTIE heeft hiervoor haar reclamebureau KEGA ingeschakeld. In opdracht van KEGA heeft veldwerkbureau MSI ruim driehonderd Nederlanders tussen de 18 en 60 jaar ondervraagd. Van deze groep heeft twee derde ministens één smart home product in huis en 84% heeft interesse om dit soort producten te kopen.

Bekendheid en privacy
Enkele punten uit het onderzoek: bekendheid en privacy zijn belangrijke issues. De meerderheid van de Nederlanders kent de meeste smart producten niet, of alleen van horen zeggen. Ook maakt de consument zich in grote lijnen zorgen over het ongewenst delen van data.

“Hier is dus werk aan de winkel voor de retailers”, stelt Raimond Oude Egbrink van WERTGARANTIE. “Zij kunnen de kennis van de consument bijspijkeren. Ruim driekwart van de Nederlanders heeft een smart tv in huis, maar slechts 41% kent de mogelijkheden goed. Dit betekent dat de rest zich er nog niet in heeft verdiept.”

 

Consumenten met meer dan één smart product in huis zijn aanzienlijk enthousiaster

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten die meer dan één smart product in huis hebben aanzienlijk enthousiaster zijn. Zij zien meer nut, meer extra gemak en meer andere voordelen (veiligheid, energie-, tijd- en kostenbesparing).

Wat privacy betreft zegt ruim een derde van de consumenten dat zij geen smart producten kopen uit angst voor schending hiervan. Ruim twee derde wil eerst de absolute garantie dat hun gegevens niet met derden gedeeld worden.

Dit is slechts een uittreksel van het artikel in ERM dat deze maand verschijnt. Volgende maand gaat ERM verder in op de consequenties voor het verkoopkanaal en de verzekering van deze producten.

Comments are closed.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com