Ruim 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een slimme speaker. In totaal werd er €600 miljoen aan deze slimme apparaten besteed. De meeste slimme speakers zijn van het merk Sonos. 3% van de Nederlanders wil een slimme speaker aanschaffen.
Bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens bezit een slimme speaker (23%). Dit komt neer op ruim 1,8 miljoen huishoudens. Het jaar ervoor was dit nog 1,5 miljoen. Gemiddeld heeft men €325 voor de slimme speaker betaald. Doorberekend voor heel Nederland komt de totale marktwaarde uit op €600 miljoen, meldt Multiscope in de vijfde editie van de Smart Home Monitor.
Zes procent van de Nederlanders heeft een Sonos One smart speaker in zijn of haar bezit. Dit komt neer op meer dan 450.000 huishoudens. Hiermee staat het product op de eerste plaats als het gaat om slimme speakers. De Google Home (4%) en de Google Home Mini (3%) maken de top drie compleet.
Drie procent van de Nederlandse huishoudens is van plan een slimme speaker te kopen. Dit komt neer op ruim 240.000 huishoudens. Binnen nu en een jaar zou dan ruim een kwart van de huishoudens een slimme speaker hebben (26%). Nederlanders die een slimme speaker willen kopen hebben een voorkeur voor de Google Home (18%) en de Sonos One (13%).