Voor het eerst sinds jaren in het aantal winkels toegenomen. Op 1 januari 2022 waren er 83,8 duizend fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Vooral het aantal winkels in de voedingssector nam toe. Opmerkelijk is dat er ook iets meer winkels in wit- en bruingoed bij kwamen.
Net als in 2020 steeg het aantal webwinkels in 2021 opnieuw fors, met 28 procent. Deze cijfers zijn afkomstig van het CBS.
Met voorsprong de grootste groep bestaat uit kledingwinkels, goed voor ruim 16 procent van alle fysieke winkels op 1 januari 2022. Dit aandeel is wel iets gedaald ten opzichte van 1 januari 2020 (17 procent). Na kledingwinkels volgen winkels in overige huishoudartikelen en supermarkten als meest voorkomende winkels. Beide hebben een aandeel van bijna 8 procent.
De stijging van het aantal winkels kwam vooral door de toename van het aantal winkels in de food-sector (3,4 procent). Het aantal winkels met non-foodproducten bleef nagenoeg gelijk. Winkels in brood, banket en zoetwaren stegen met 4,7 procent het meest in aantal. Daarna volgen supermarkten en winkels in overige voedingsmiddelen (beide 4,4 procent). Boekwinkels en winkels in lectuur en schrijfwaren daalden met respectievelijk 8,1 procent en 7,0 procent het meest.
Het aantal winkels in wit- en bruingoed nam toe met 0,7 procent. Daarentegen daalde het aantal winkels dat elektrische huishoudapparatuur verkoopt met 1,6 procent.
Bron: CBS