‘Mediawaarde winkels nog onontgonnen terrein’

0

De mediawaarde van winkels is een nog vrijwel onontgonnen goudmijn. Retailers moeten meer denken als mediamerk. Als ze hun content aan elkaar, hun klanten én de operatie verbinden gaat de consumentenreis pas echt geld opleveren. En niet alleen in de koopfase.

Dit stellen Rabobank sectorspecialisten retail Jos Voss en Olaf Zwijnenburg in RetailTrends. Zij schrijven dat een consument met een bepaalde koopbehoefte tijdens de ‘consumentenreis’ geleidelijk wordt geconverteerd naar een kopende klant en uiteindelijk naar een ‘promotor’ van het merk. Tijdens die reis krijgt de consument veel gerichte merkprikkels die voor merken mediawaarde hebben. Retailers worden hiervoor maar beperkt beloond, namelijk alleen vanuit de marge van het verkochte product. Er zijn dus kansen om die mediawaarde veel beter te benutten en om daar geld mee te verdienen

Retailers met een omnichannel model (winkels, webshop, mobiel, social, magazine) zijn volgens in de unieke positie om via deze combinatie van kanalen een ‘totaalpakket’ met mediawaarde aan hun merkenpartners te bieden. Niet alleen winkels hebben mediawaarde, maar ook bijvoorbeeld klantenmagazines of klantcontacten via de website. Om de kansen die dit biedt te realiseren is het onder meer van belang dat mediawaarde een plaats krijgt in de strategie van de retailer.

Verder stellen de sectorspecialisten dat er ook voor kleinere retailers kansen zijn, mits ze samenwerken. Ieder afzonderlijk zijn ze te klein om een betekenisvolle partner voor merken te zijn. Als zij de krachten bundelen, kan dit anders komen te liggen. Deze samenwerkingskansen kunnen door verschillende partijen worden opgepakt, waaronder franchisegevers, inkooporganisaties, retailserviceorganisaties en brancheverenigingen.

Klik hier voor een PDF van het volledige artikel

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com