Opening IFA 2019 in teken afzwakkende economie en nieuwe technologie

0

Joachim Kamp van gfu Consumer & Home Electronics

Tijdens de opening van de IFA 2019 werd voorspeld dat dit voor het eerst sinds lange tijd een moeilijk jaar gaat worden als het gaat om de verkopen van elektronische apparatuur. Maar hier werd meteen aan toegevoegd dat er verschillende lichtpunten zijn.

De omzetten en aantallen van verkochte TV’s neemt dit jaar iets af. Terwijl de schermmaten groter worden (consumenten kiezen steeds meer voor grotere tv’s) en er ook steeds meer uhd- en oled-toestellen worden verkocht, dalen de prijzen. “Dit is jammer”, stelt Joachim Kamp van gfu Consumer & Home Electronics, organisator van de IFA. “De consument is bereid meer te betalen voor grotere en technologisch betere televisies, maar het lukt de producenten niet de prijzen op peil te houden.”

Witgoed doet het goed

Witgoed daarentegen, doet het goed. Dr. Reinhard Zinkann, voorzitter van de Duitse associatie van elektronicafabrikanten ZVEI, meldt dat de wereldwijde omzet de eerste helft van het jaar licht is gegroeid. “En als we China niet meerekenen, dan is de groei ronduit gezond”, stelt hij.

De SDA-markt is helemaal gezond. Vooral stofzuigers en koffie-apparaten groeien sterkt tot zeer sterk. Bij de stofzuigers wordt de groei aangejaagd door de enorm sterke opkomst van de draadloze, oplaadbare steelstofzuiger en in het segment ‘koffie’, is dit te danken aan espresso volautomaten en de meer klassieke espressomachines.

Samenwerking

Christian Göke, CEO van de Messe Berlin, stelt dat handelsoorlogen innovaties kunnen dwarsbomen. “Ik kies geen kant in deze kwestie, maar ik wil wel zeggen dat het in dit tijdsgewricht vrijwel onmogelijk is om vast te stellen uit welke landen apparaten en onderdelen komen. In een smartphone bijvoorbeeld kunnen componenten zitten die in een groot aantal landen zijn bedacht en gemaakt. En dit geldt ook voor de gebruikte software in die apparaten.

Wat ik wel zeker weet is dat handelsoorlogen samenwerking kunnen dwarsbomen, terwijl dit juist zo hard nodig is bij de ontwikkeling van nieuwe innovaties. Vandaar dat wij iedereen hier oproepen om vooral een open oog te hebben voor samenwerking.”

Japan

Dit jaar is het voor het eerst dat de IFA een ‘Innovatiepartner’ heeft. In dit geval is dit Japan. Keita Nishiyama, Directeur op Economische Zaken, legt in een vooraf opgenomen verklaring uit dat Japan hoog inzet op de ontwikkeling van een nieuwe ‘Human Machine Interface’, ofwel een systeem waardoor mensen en machines met elkaar kunnen communiceren.

“Steve Jobs had een Human Machine Interface ontwikkeld voor Apple die lange tijd de norm is geweest in de industrie. Maar nu we steeds meer nieuwe technologie ontwikkelen, wordt het tijd voor een nieuwe en ik ben ervan overtuigd dat wij dit in Japan kunnen doen.”

Op de IFA is dit jaar een Japans paviljoen in hal 25, waar de nieuwste ontwikkelingen uit dit land te zien zijn.

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com