BSH houdt zich in 2019 staande en stimuleert klimaatbescherming

0

Ondanks ‘aanzienlijke uitdagingen’ in 2019, behield BSH Hausgeräte GmbH (BSH) zijn positie als wereldleider in de sector huishoudelijke apparaten. De omzet bereikte met 13,2 miljard euro het op twee na hoogste niveau in de geschiedenis van het bedrijf, hoewel het 1,2 procent lager was dan vorig jaar. De uitgaven voor research & development stegen tot 713 miljoen euro in 2019.

“2019 was een uitdagend jaar voor BSH. Door onze Hardware +-strategie over de hele linie om te zetten in actie door in te spelen op de huidige en toekomstige behoeften van de consument, kon het jaar ondanks moeilijke omstandigheden tot een goed einde worden gebracht, ”aldus BSH-CEO Uwe Raschke.

Een blik op de regio’s
Ondanks de uitdagende marktomstandigheden en de concurrentiesituatie steeg de omzet van BSH in Europa (West-, Centraal- en Oost-Europa) in 2019 bijna een vol procent ten opzichte van het voorgaande jaar. BSH blijft  de marktleider in Duitsland, waar het nog meer terrein won zoals het ook deed in Zuidoost-Europa.

In Azië-Pacific zag BSH de omzet met ongeveer 10 procent dalen, voornamelijk als gevolg van teruglopende activiteiten in China. Ongeacht die ontwikkeling is BSH nog steeds de grootste niet-Chinese fabrikant van huishoudelijke apparaten op deze markt. Marktconsolidatie, intensere concurrentie en een sterke stijging van de online handel blijven de belangrijkste uitdagingen in deze regio. Tegelijkertijd waren er aanzienlijke winsten in Australië, India en de Zuidoost-Aziatische landen.

De omzet van apparaten in Noord- , Midden- en Zuid-Amerika groeide met bijna 10 procent en profiteerde van een bijzondere boost van BSH’s succesvolle activiteiten in de bouw – waarin het bedrijf hele grote vastgoedontwikkelingsprojecten met huishoudelijke apparaten uitrust. BSH voorziet in de toekomst grote kansen om nog aantrekkelijker te worden voor consumenten in deze markt, dankzij connected apparaten en het brede Home Connect-ecosysteem van het bedrijf.

Eind 2019 telde BSH wereldwijd 58.200 medewerkers, 4,6 procent minder dan een jaar eerder. Deze daling was grotendeels het gevolg van de marktontwikkelingen in China.

BSH gaat meer investeren in klimaat- en milieubescherming
In 2020 worden alle vestigingen van BSH klimaatneutraal. Door de eigen productie van hernieuwbare energie uit te breiden en de productie energie-efficiënter te maken, zal het bedrijf 22,5 GWh besparen op zijn energieverbruik (equivalent aan 2,8 procent van zijn totale energieverbruik vanaf 2017) en de interne productiecapaciteit voor hernieuwbare energie met 2,5 GWh uitbreiden. Deze stappen verminderen de CO2-uitstoot van BSH met 5.000 ton. In dat kader investeert BSH tegen 2030 zo’n 100 miljoen euro in klimaatneutraliteit en vermindert het de CO2-uitstoot van de eigen productie met nog eens 20 procent.

BSH doet al jaren grote inspanningen om het klimaat en het milieu te beschermen. Naast het ontwikkelen en verkopen van energie- en waterbesparende apparaten, breidt BSH haar perspectief nu uit naar de hele waardeketen. Met wat bekend staat als een circulair economiemodel, wil BSH op lange termijn de milieu-impact van al haar bedrijfsactiviteiten minimaliseren door bronnen te recyclen en ze op een ecologisch verantwoorde manier te gebruiken – of het nu gaat om ontwikkeling en productie, consumentengebruik of terugwinning en hergebruik van gebruikte middelen en materialen. Dat resulteert in minder afval en lagere emissies.

De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling blijven op recordhoogte
In 2019 verhoogde BSH haar uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling tot 713 miljoen euro, wat overeenkomt met 5,4 procent van de totale omzet. De focus blijft liggen op digitale technologieën zoals software voor het bedienen van connected huishoudelijke apparaten, stembesturing, machine learning en kunstmatige intelligentie. In 2020 brengt het bedrijf de eerste apparaten met zijn nieuwe microprocessorgestuurde SystemMaster-technologie op de markt – waaronder Cookit, de multifunctionele keukenmachine met kookfunctie, die al op IFA 2019 werd geïntroduceerd.

SystemMaster stelt consumenten in staat om digitale diensten te gebruiken op hun connected apparaten, om apps en programma’s te downloaden en software bij te werken. Met dergelijke updates kunnen consumenten toekomstige BSH-innovaties gebruiken op apparaten die ze al hebben gekocht.

Verdere uitbreiding Home Connect
BSH breidde zijn digitale ecosysteem Home Connect in 2019 uit door extra partners over de hele wereld te werven. Momenteel bieden 42 partners in 40 landen hun diensten aan via het Home Connect platform. Ondersteunde apparaten zullen binnenkort ook slimme horloges van verschillende fabrikanten bevatten. Ze zullen gebruikers via deze wearables, naast hun smartphones en stemassistenten, toegang geven tot de Home Connect-app, zodat ze gemakkelijk taken kunnen uitvoeren zoals het starten van de koffiemachine of het voorverwarmen van de oven.

Door samen te werken met Google Assistant heeft Home Connect ook haar spraakintegratie uitgebreid. De Home Connect-app, opnieuw gelanceerd in 2019, biedt consumenten meer functies, meer tijdsbesparing en meer persoonlijk gemak.

Vooruitzichten 2020
“We zijn goed gepositioneerd om goed te blijven presteren dankzij onze vele nieuwe producten en digitale oplossingen”, zegt CEO Uwe Raschke. “Maar door een breed scala aan economische en politieke onzekerheden, en door de onvoorziene gevolgen van het coronavirus, kunnen we vandaag al zeggen dat 2020 minstens zo uitdagend zal zijn als het jaar ervoor.”

Zoals al aangekondigd, zal Dr. Carla Kriwet per 1 juli 2020 de functie van CEO van BSH overnemen. Uwe Raschke zal zich dan weer concentreren op zijn taken in de Raad van Bestuur van Robert Bosch.

Reageren niet meer mogelijk.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com