In april 2022 hebben consumenten 14,8 procent meer besteed dan in april 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten en duurzame goederen. De groei is groter dan in maart 2022. Vorig jaar golden er in april nog coronamaatregelen.
Consumenten hebben in april ruim 27 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in april 2021. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
En in deze maand werd ruim 8 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in april 2021. Vooral aan kleding, schoenen en elektrische apparaten hebben ze meer uitgegeven. Vorig jaar ondervonden vooral niet-essentiële winkels nog hinder van coronamaatregelen.
Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten bijna 2 procent minder gespendeerd aan overige goederen, zoals energie en water dan in april 2021. De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen liepen terug met ruim 5 procent.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.