Slimme speaker breekt nog niet door

0

De slimme speaker is nog niet doorgebroken. Dit concludeert Multiscope in zijn derde Smart Home Monitor. Bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een slimme speaker, maar van een doorbaak is nog geen sprake.

Als oorzaak wordt vooral een lage bekendheid aangewezen. De meeste consumenten zijn nog niet bekend met slimme speakers (56%). Slechts 3% is van plan een slimme speaker aan te schaffen (240.000 huishoudens). Eén op de zes (16%) twijfelt of ze binnen nu en een jaar een slimme speaker gaan kopen.
Google Home heeft de hoogste naamsbekendheid binnen de productcategorie. Bijna een kwart van alle Nederlanders kent deze slimme speaker van naam.

Als belangrijkste reden om geen slimme speaker te kopen noemt men een te hoge prijs (34%). Daarnaast vindt men het product vaak overbodig (25%) of de meerwaarde ervan nog te beperkt (26%). Overigens geeft één op de acht consumenten (12%) aan dat men het product niet vertrouwt.

Overigens is één op de vier consumenten (26%) positief over de mogelijkheid om smart home apparaten via spraak te besturen. Een jaar geleden lag dit percentage nog op 22%. Er is ook nog steeds een aanzienlijke groep die sceptisch is (28%). Deze consumenten moeten er niet aan denken dat techniek op deze manier onderdeel uitmaakt van de woning.

Reageer

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com