Whirlpool presenteert nieuwe strategie

Whirlpool, Bauknecht, KitchenAid, Indesit en Hotpoint en Ariston; al deze merken vallen nu feitelijk onder één dak. In het zonnige Barcelona werd onlangs de internationale strategie van het concern gepresenteerd aan partners en vakpers.

Terwijl het toerisme in Barcelona op gang kwam en de zon al voor een goede zestien graden zorgde, verzameld de internationale vakpers zich deze week in de vergaderzaal van het Hotel Arts Barcelona. Na de overname van Indesit door Whirlpool Corporation is een nieuwe business strategie ontwikkeld die vanaf dit kwartaal internationaal uitgerold wordt. Esther Berrozpe Galindo, President EMEA, presenteert de belangrijkste kenmerken van deze strategie.

 

Strategie

Hoewel het concern qua marktaandeel al nummer één is in vijf belangrijke landen, is het plan opgevat om deze positie uit te breiden in meer landen.

Dankzij de grotere schaal waarop het concern producten kan leveren, kunnen uiteindelijk betere marges behaald worden. Er valt nog veel te winnen op het gebied van productie en logistiek, aldus Berrozpe. De overname van Indesit zal wat dat betreft zeker voordelen opleveren. Er wordt dan ook verwacht dat de operationele marge zeven à acht procent zal zijn in 2018, terwijl dit vorig jaar drie procent was.

 

Expansie

Verder heeft Whirlpool innovatie hoog in het vaandel staan en wil uitbreiden naar verkoop in meer landen in het Midden-Oosten en Afrika. Van de EMEA gebieden is Europa nog altijd de belangrijkste voor Whirlpool. Hier wordt tachtig procent van de omzet behaald.

Het management beseft zich echter dat dit grotendeels een vervangingsmarkt is, terwijl de productpenetratie in het Middel-Oosten en Afrika veel lager ligt. Hier liggen dus interessante groeikansen voor bedrijven als Whirlpool.

Van de traditionele KitchenAid keukenmachines met nieuwe wit- en blauwtinten tot vooruitstrevende Whirlpool smart technologie; in Barcelona werden ook enkele productinnovaties getoond. Daarover later meer in ERM.

Tot slot is het zaak om Indesit en Whirlpool Company – operationeel nu nog twee bedrijven – samen te voegen tot één organisatie. Daar wordt nu mee gestart en men verwacht dat dit proces volgend jaar ook in Nederland voltooid zal zijn.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com