Voorwoord

Hier publiceren we maandelijks het voorwoord dat in de nieuwste editie van ERM staat. Uw reacties zijn welkom!

Trends

Zoals altijd is september/oktober een van de drukste periodes van het jaar. Voor ons, althans. Het begint begin september met de IFA in Berlijn, waarna we in eigen land tal van huis- en dealershows bezoeken.

In deze uitgave blikken we terug op de IFA, die weer groter was dan vorig jaar, met meer vierkante meters en veel meer om te bekijken. Wat vooral opviel, was het feit dat leveranciers blijven investeren in innovaties en nieuwe trends. We noemen een paar: curved tv’s, multiroom audio, ‘wearables’, connected witgoed en allerlei andere apparaten die aan het internet worden gekoppeld.

Het is altijd moeilijk te voorspellen welke trends het gaan redden en welke niet. Toen vorig jaar de eerste gebogen tv-schermen werden getoond, waren de reacties gemengd en een groot aantal mensen die we spraken dacht dat dit nooit zou doorzetten. Iemand ging zelfs zover om te suggereren dat de gebogen schermen het resultaat waren van het onvermogen van een producent om ze volkomen vlak te maken…

Nu, exact een jaar later, meldt Samsung dat van alle topmodellen die wereldwijd worden verkocht ongeveer de helft curved is. Vrijwel iedere leverancier toonde wel één of meerdere gebogen modellen. En voor wie  niet altijd naar een gebogen scherm wil kijken, toonde Samsung een buigbaar model. Met een druk op de afstandsbedieningsknop komt er een kromming in het scherm. Voorlopig nog onbetaalbaar, maar daar wordt ongetwijfeld aan gewerkt.

Nog zo’n trend is dat steeds meer huishoudelijke apparatuur wordt voorzien van een internetverbinding en een daarbij behorende app. Lastig als je apparaten van verschillende leveranciers thuis hebt staan, want dan heb je evenveel verschillende apps nodig. Vandaar dat ook op dit front aan een standaard wordt gewerkt. Zit straks alles in één app? Als het aan Siemens ligt wel. Deze hanteerde de kreet: ‘Home is where your app is’.

Terug in eigen land bezochten we de vele shows die hier worden gehouden. Het voordeel daarvan is, dat je een goed overzicht krijgt van wat er op dit moment op de markt komt. Omdat de IFA in deze uitgave erg veel ruimte opslokt, zullen we in de volgende editie van ERM hierop terug komen.

 

 

Tim de Vogel

tim@pressuremedia.nl

Mooie 4K commercial

Gewoon, omdat het een hele mooie video is: de 4K-commercial van Sony.

Heeft u ook een opmerkelijk filmpje gezien? Laat het ons weten en wellicht plaatsen wij het op deze site!

Markt

Twitter

Filmpjes