Retail wordt beheerst door zes macrotrends

davidplanteHet klinkt als een cliché, maar retailers in de V.S. blijken nog altijd in staat nieuwe, mondiale shopper marketing-trends aan te jagen. Dat werd recent nog eens overduidelijk onderstreept door inleider David Plante, retailmarketeer en shopper marketing-expert van de Amerikaanse superretailer Target.

 

David verzorgde een meeslepende presentatie op ons Shopper Marketing Jaarcongres, waarbij hij zes macrotrends centraal stelde. Een uitgebreid verslag daarvan in het nieuwste nummer van Shopper Marketing Update. Hieronder een korte samenvatting.

Trend 1: lokaal relevant, betekenisvol
Shoppers zoeken steeds meer naar lokale initiatieven die voor hen betekenisvol zijn, benadrukt David Plante. Mooi voorbeeld is Macy’s One Below in New York. Deze typische millennial-store brengt een aantal noviteiten met een juist voor die doelgroep grote aantrekkingskracht. Zo heeft Levi’s er een shop waar de klant zijn jeans kan opleuken met eigen geborduurde ontwerpen, een soort ‘tattoo voor eigen kleding’.

Trend 2: seamless 3.0
Nu shoppers tot in hun vezels ervaring hebben met webretailers worden er steeds hogere eisen gesteld creatieve, seamless oplossingen. Zo heeft Starbucks in New York een vestiging geopend waar je als shopper niet naar binnen kunt, maar waar je wel online een kop koffie voor bezorging kunt bestellen. Bijvoorbeeld als je achter je pc op kantoor trek krijgt in een onvervalste Caffè Latte.

Trend 3: Gezondheid
Retailers hebben tegenwoordig niet alleen losse gezondheidproducten in de schappen liggen, hun health-aanbod omhelst een totale journey, van persoonlijk advies tot op maat gesneden producten. Neem Ikea. Die bekommert zich niet om traditionele gezondheidsvraagstukken, maar maakt zich wel druk om het recyclen van materialen. Ook de eigen gidsen worden gerecycled, waarbij de oude exemplaren dienst doen als o.a. vulmateriaal voor meubels.

Trend 4: retailtoerisme
De traditionele winkel als verkooplocatie wordt links en rechts ingehaald door concepten waarbij niet zozeer het product, maar de beleving centraal staat. Urban Outfitters is daar een mooi voorbeeld van. Deze formule kent ondertussen vestigingen waar de shopper tevens terecht voor een knipbeurt of voor een lekkere pizzaslice. Reden? Op die manier wordt Urban Outfitters een soort van hangplek, ook bedoeld om er vrienden te ontmoeten en tijd te spenderen.

Trend 5: Nieuwe waarden
Shoppers beoordelen winkels niet zozeer op de kwaliteit van de producten. Welnee, shoppers willen steeds duidelijker zelf in control zijn over de aanschaf. Own the Moment in Minneapolis is een ijshockeywinkel barstensvol techniek waar de shopper zichzelf een op maat gemaakte uitrusting kan laten aanmeten. Daarbij wordt rekening gehouden met kledingmaten van de shopper, maar ook met zijn ervaring en kundigheid.

Trend 6: Retail als een contentplatform
We beleven een periode waar retailers zich steeds vaker opwerpen als een locatie waar shoppers hun eigen content kunnen delen. Het product is daarbij niet zozeer het uitgangspunt, het gaat veel meer om de beleving zelf. Little Bits, een aanbieder van elektronicacomponenten, kende eind vorig jaar een pop up-store in New York waar klanten zelf met die componenten konden sleutelen.

Bron: shoppermarketingupdate.nl

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com