Netflix en Amazon winnen kijkers dankzij investeringen

Netflix en Amazon winnen kijkers dankzij investeringenSteeds meer mensen kijken naar streaming video on demand (SVOD), bijvoorbeeld Netflix of Amazon. Deze diensten doen grote investeringen in eigen materiaal en zullen ook proberen uitzendrechten van sportevenementen te verkrijgen.

 

Dit meldt het onderzoeksbureau Juniper Research in een onderzoek naar deze diensten. De SVOD-aanbieders blijken vooral grote bedragen te investeren in eigen content. Zo schat Juniper dat Netflix in de periode 2017-2018 meer dan 6 miljard dollar hieraan gaat uitgeven. Ter vergelijking: de Britse BBC zal in dezelfde periode zo’n 1,4 miljard dollar hieraan spenderen.

De SVOD-aanbieders willen hiermee twee doelen bereiken. Ten eerste willen ze kijkers wegtrekken van de traditionele providers maar ze willen ook minder afhankelijk zijn van hun bibliotheken oudere films en series. Een onderzoeker zegt het zo: “Ze kunnen alleen succesvol blijven als ze hits zoals Stranger Things blijven maken. Consumenten worden steeds minder loyaal aan een dienst en kunnen net zo gemakkelijk weer afscheid nemen.”

Juniper Research denkt ook dat SVOD-aanbieders een gooi gaan doen naar de uitzendrechten van sportevenementen. Zo ziet het ernaar uit dat Amazon in Engeland gaat bieden op de uitzendrechten van de Premier League in februari 2018.

Traditionele providers zijn volgens Juniper niet helemaal kansloos. Zij kunnen dingen bieden die de SVOD-aanbieders niet in huis hebben, zoals lokale op de thuismarkt afgestemde content. Ook kunnen ze zelf diensten aan hun pakketten toevoegen, zoals de mogelijkheid om vanuit TV-programma’s door te schakelen naar gerelateerde internetdiensten.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com