Multichannel groeit harder dan pure players

vlissingen_BB_8HF2VMEDe digitale omzet van fysieke winkeliers groeide afgelopen september het hardst, ook harder dan die van pure webverkopers. Dit blijkt uit cijfers van CBS die de omzetten maandelijks vergelijkt met die van dezelfde periode aan jaar eerder.

 

De ‘multi-channelers’ – winkels waarvoor internetverkoop een nevenactiviteit is – boekten een omzetgroei van 27,6 procent. De webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 15,4 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Duidelijk wordt dat de fysieke winkels die ook online actief zijn een steeds grotere hap uit de online taart nemen. Hun online verkoop groeide afgelopen september bijna twee keer zo hard als die van online ondernemers.

 

Hele detailhandel in de plus
Omzet detailhandel groeit behoorlijk’, aldus het CBS vanochtend over de Nederlandse detailhandelsbestedingen. Ze namen over alle kanalen met 4,3 procent toe. Het volume lag 5,1 procent hoger dan in september 2014, de prijzen 0,8 procent lager. Winkeliers in non-food boerden beter dan hun food-collega’s. Kledingwinkels spannen de kroon, met ruim 15 procent groei. Dat zou deels samenhangen met het weer en de gunstige kalender (meer ‘koopdagen’ dan vorig jaar in september).

In de min staan nog de doe-het-zelf-winkels en de winkels in consumentenelektronica. Wel is het zo dat het minder slecht deden dan een jaar geleden.

 

CBS
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com