Meeste online-groei voor retailers met winkels

Retailers uit de Nederlandse winkelstraat profiteren het hardst van de groei van de online consumentenbestedingen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In het eerste kwartaal nam hun digitale omzet ruim anderhalf keer zo hard toe als die van pure player.

 

webwinkel-ep

 

Op het e-commerce vlak bracht het CBS tot op heden alleen de groei van Nederlandse retailers ‘via postorder en internet’ in kaart, van partijen dus die primair op afstand verkopen. Voor het eerst geeft het bureau nu ook een indicatie van de digitale ontwikkeling van bedrijven die niet primair, maar tevens online verkopen. De e-commerce omzet van deze ‘multi-channelers’ (10 werknemers of meer) blijkt harder toe te nemen dan die van ‘pure internetverkopers’.

Het CBS brengt een en ander als volgt in beeld:

Meeste webomzet nog naar pure players
Online winkelen groeit flink, ‘maar toch is de omzet uit verkoop via het internet nog maar zo’n 7 procent van de totale omzet van de detailhandel’, tekent het CBS aan. ‘Ongeveer tweederde van de online omzet van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel komt van de pure internetverkopers.’

Prijsdruk
Het CBS maakte vanochtend bekend dat de totale detailhandelsbestedingen in het eerste kwartaal met 0,2 procent zijn gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bleef bij een klein plusje, omdat de groei van het aantal verkopen (2 procent) werd gekoppeld aan een daling van de prijzen, de sterkste (1,8 procent) in tien jaar.

 

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com