MediaMarkt legt meer nadruk op rol van ‘navigator’

De nadruk die MediaMarkt afgelopen jaren heeft gelegd op zijn prijssignaal zwakt de Duitse keten verder af ten gunste van zijn adviserende rol. De retailer wil niet meer sec te boek staan als prijsvechter, maar als ‘navigator in het digitale leven’, zegt Jeanine Dijkhuis, CRM-manager bij MediaMarkt. Gisteren gaf ze een presentatie op het event What’s Going on in [R]etailing?!

 

MediaMark heeft nu 50 winkels precies. Of beter gezegd, 49 fysieke winkels en 1 webstore. Deze leidende positie heeft de Duitse retailer vooral te danken aan zijn prijsvechterimago. ‘Ik ben toch niet gek’, was jarenlang de pay off in verscheidenheid aan communicatie-uitingen. Nu voert ‘Dingen waar je blij van wordt’ de boventoon. En die ‘dingen’ zijn opgedeeld in zes uitgangspunten om het de klant naar de zin te maken. Installatie bij de klant thuis bijvoorbeeld, of hulp bij restauratie.

 

Navigator

Dat kwam gisteren niet zo nadrukkelijk aan de orde, maar Jeanine Dijkhuis benadrukte in ieder geval dat ze stevige prijsfocus ondertussen heeft plaatsgemaakt voor service, navigatie en prijs. MediaMarkt wil, zoals dat heet, van dominantie naar relevantie. “Wij willen de navigator zijn in het digitale leven van de klant. Van schreeuwen naar beleven.”

 

1,85 miljoen leden

Die verandering vindt onder andere zijn weerslag in het optuigen van een eigen club en klantenpas, die in het najaar van 2015 werd geïntroduceerd. Voor diegenen die zich afvragen of een loyaltyplatform nog wel van deze tijd is: de club telt ondertussen 1,85 miljoen leden, die na gratis aanmelding kunnen profiteren van verschillende voordelen. Vooral de online kassabon (in verband met de garantieperiode) en gratis thuisbezorging zijn volgens Jeanine Dijkhuis belangrijke voordelen die populair zijn bij leden.

 

Meer besteden

Voor MediaMarkt zelf geldt dat die leden vaker in de winkel komen en meer besteden. Daarbij ligt de nadruk nog steeds op bezoek aan de fysieke winkel. 85% van de winkelbezoeken vindt fysiek plaats, 15% online. Het merendeel van de clubpasleden is mannelijk: 62%.

 

 

Ook interessant...

1 reactie

  1. Peter schreef:

    Heel geloofwaardig als je net een folder uitbrengt met bodemprijzen…. Als je niet waar je naar toe wilt, maakt het ook niet uit welke kant je op gaat.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com