@IFA: Een terugblik op dag #2

ifa foto dag 2

De dag ging van start bij Harman en op de indrukwekkend grote stand van Whirlpool, feitelijk een nieuwkomer op de IFA. Vorig jaar was het concern al aanwezig met een bescheiden presentatie. Dit jaar is flink uitgepakt in hal 9 met het complete assortiment. Ook andere merken laten zich van hun beste kant zien. We kijken onze ogen uit op IFA 2015.

 

Harman

Harman pakt zoals altijd weer uit aan de voet van de Funkturm, een soort Eiffeltoren die vanaf het hele beursterrein zichtbaar is. Deze producent is eigenaar van meerdere merken, waaronder JBL en AKG. Om met de laatste te beginnen: Harman toont een nieuwe serie hoofdtelefoons van AKG, die in samenwerking met Quincy Jones zijn ontwikkeld. Hij ergerde zich er namelijk aan dat hij de in de studio altijd met verschillende hoofdtelefoons moest werken. Het resultaat en is een apparaat dat aan alle eisen voldoet, op geen enkel punt is bezuinigd. Er hangt wel een prijskaartje aan: zo’n €1.500.

Maar ook van het merk JBL zijn er nieuwe hoofdtelefoons en deze zijn een stuk betaalbaarder. Ook hier is aandacht besteed aan de ergonomie, waardoor een zeer goede en comfortabele pasvorm is ontstaan. Een leuk foefje is dat de hoofdtelefoon een meting van de oorschelp kan doen en zichzelf hierop afstemt.

 

Whirlpool

Op de stand van Whirlpool treffen we Sander Brouwer, Design Leader Brands van Whirlpool Corporation, aan. Hij is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de presentatie en bijzonder tevreden over het eindresultaat. “Zeker als je bedenkt in welk tijdsbestek we dit hebben gerealiseerd. We hebben alle merken een eigen plek gegeven, maar elementen toegevoegd die deze zones met elkaar verbinden en een corporate identity geven.”
El Clásico

Een paar hallen verder speelt voetbal een belangrijke rol op de stand van BEKO. Als sponsor van FC Barcelona heeft het Turkse concern een “Join our Team” campagne opgezet en bezoekers van de stand maken kans op kaartjes voor “El Clásico, een hoogtepunt in het voetbalseizoen waarin FC Barcelona en Real Madrid tegen elkaar strijden.

Het gaat goed met BEKO. In de eerste helft van 2015 bereikte dit merk een nummer één positie in de Europese markt van vrijstaande witgoedapparaten. Deze positie wil het concern graag vasthouden. De nieuwe producten die nu worden geïntroduceerd moeten hieraan bijdragen. We noemen er een paar.

 

Automatisch doseren

Voor de keuken brengt BEKO de DUN28331X inbouw vaatwasmachine op de markt met AutoDosing. Dit betekent dat de machine zelf automatisch bepaalt hoeveel wasmiddel nodig is om de vuile vaat schoon te krijgen. Dit bespaart op lange termijn niet alleen geld (want minder zeep nodig), maar deze doseerwijze is ook milieuvriendelijker. Het blijkt nog een handige feature bovendien, want zo hoeft men niet meer na te denken over het zeepverbruik.

Daarnaast stapt BEKO nu ook in de markt voor klein huishoudelijke apparatuur Onder meer met koffiemachines, waarvan uiteraard de kwaliteit gaan proeven. Hierover later meer.

 

Op naar dag 3

Als vakjournalist bestaat een bezoek aan IFA steevast uit héél véél lopen. Van hal naar hal, van stand naar stand. We hebben ook op dag twee weer heel wat merken bezocht. Naast Whirlpool en BEKO waren we bijvoorbeeld ook op bezoek bij Sharp, Samsung, Electrolux en Haier.

Conclusie na dag 2: Smart appliances en IoT (Internet of Things) spelen bij alle merken de hoofdrol, bakken met stoom levert prachtige zachte broden met een knapperig korstje op (Electrolux) en er komen weer veel apparaten aan met een héél chique design. We zijn benieuwd naar wat we vandaag aantreffen tijdens de persconferenties. Dag #3 is in volle gang!

Ook interessant...

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com