GfK: Omzetten herstellen zich in vrijwel alle segmenten

GfK meldt in zijn Retail Report over het derde kwartaal dat de omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld een omzetstijging laat zien van 2%. Vorig jaar in dezelfde periode groeide de markt slechts met 0,3%. De markten die zorgen voor de grootste omzetstijging zijn: Telecom en Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten. De markt voor Toerisme, Consumenten Elektronica, Photo en IT laten een dalende omzet zien.

 

We lichten de markten eruit die voor de lezers van ERM van belang zijn.

 

Smartwatches en Health/fitness trackers zijn populair
De telecommarkt blijft zich in het derde kwartaal van 2015 positief ontwikkelen met een afzetgroei van 10% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De producten die de grootste groei laten zien zijn Smartwatches en Health/fitness trackers. Deze producten laten een groei van respectievelijk 117% en 115% zien. Mobiele accessoires zoals bijvoorbeeld headsets en opladers groeien met 20%.

 

Groot Huishoudelijk: stevige groei
De markt voor Groot Huishoudelijke apparaten is in het derde kwartaal nog steeds één van de hardst groeiende markten. Vergeleken met een jaar geleden is de omzetgroei wel iets minder (7% in 2015 vs 8,5% in 2014). Dankzij het succes van de waterpomp-drogers groeit de omzet van de droogtrommel nog stevig door.

Keukenapparatuur als kookplaten en ovens laten een sterke groei zien. De stoomovens groeien zelfs met meer dan 50%. Magnetrons en koelkasten blijven onder de 10% omzetgroei en de afwasmachines (+3,9%) en vriezers (-0,2%) doen het het minst goed.

 

Klein Huishoudelijk: innovatie producten groeien het meest
De markt voor Klein Huishoudelijke apparaten laat vergeleken met vorig jaar een groei zien van 5,6%. Het derde kwartaal van 2015 is hiermee inmiddels het 8e opeenvolgende kwartaal met groei. Voorbeelden van zeer positieve verkoopcijfers binnen deze groep zijn: ‘vetarme’ friteuses, sapcentrifuges en citruspersen, bloeddrukmeters, digitale thermometers, elektrische tandenborstels, haardrogers, personenweegschalen en stofzuigers.
Het betreft hier allemaal producten die innoveren op het gebied van gemak en gezondheid. De grootste groei wordt veroorzaakt door verschillende producten uit het segment Kleine Keukenapparaten en uit het segment Personal Care (6,8%). Het segment Home Comfort laat slechts een omzetgroei van 2,5% zien.

 

Entertainment: Digitaal video en muziek groeit door!
In het derde kwartaal van 2015 stijgt de omzet van de entertainmentmarkt met ruim 3%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de opmars van Video on Demand (+38%), streaming abonnementen en PS4 software. De omzet van muziek, zowel fysiek als digitaal, is gestegen met zo’n 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door streamingdiensten die groeien met 29%.

 

Consumenten Elektronica, Photo en IT: dalende omzet
De omzet binnen Consumenten Elektronica herstelt zich maar laat in het derde kwartaal nog wel een omzetdaling zien van 3,9%. De omzet van de Televisie markt daalt met 4,8%. Personal Audio geeft een positieve impuls aan deze markt. Ook zien we dat de Drones aan populariteit winnen.
De Photo markt laat wederom een omzetdaling zien van 4,3%. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door digitale camera’s. De omzet van losse lenzen laat nog wel een positieve groei zien van 2,5%.
De IT markt daalt met 2,5%, vooral door de teleurstellende back to school periode maar ook bij gebrek aan echt nieuwe innovaties. Windows 10 laat niet de doorbraak zien waarop men hoopte. De PC en tablet markt staat verder onder druk.

 

De complete GfK Reports zijn te lezen op: http://www.gfk.com/nl/retail-reports/

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com