Elektronica en andere segmenten in de lift

De totale omzet van muziek, films en games (excl. hardware) eindigt het eerste kwartaal circa 12% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De elektronica-markt in zijn totaliteit, steeg met 3% ten opzichte van Q1 2014; met een uitschieter voor de audio-hifi die een omzetstijging van 21,3% liet zien. Dit blijkt uit de Q1 rapportage van GfK Retail Reports.

Grafiek-omhoogDe plus van 12% entertainment content wordt veroorzaakt door de groei in digitale producten. De groei van video-on-demand met een verwachte omzetstijging van 25%  zorgt voor een schril contrast met de fysieke markt die flink daalt. Niet alleen de digitale content groeit, ook de games hardware laat een stijging zien. In de eerste drie maanden zijn 30% meer home consoles verkocht dan vorig jaar. Ook is er een kleine stijging te zien voor de portable consoles.

In het eerste kwartaal van 2015 kwam de totale omzet van consumenten elektronica producten uit op 378 miljoen Euro. Dit is een stijging van 3% in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Deze ontwikkeling is naast TV vooral toe te schrijven aan het segment audio- hifi. Dit segment, bestaande uit Audio Home Systemen, Tuners/Amplifiers/Receivers en Loudspeakers, is goed voor een omzetgroei van 21,3% ten opzichte van Q1 2014. Nieuwe technologische ontwikkelingen van deze producten zoals streaming functionaliteit, zorgen voor vervangingsaankopen in de audio markt. De verkoop van Digitale Radio DAB+ blijft ook groeien.

De sterkste omzetdaling sinds tijden, zo’n 9,2%, vindt plaats bij IT en Office producten. Het verlies wordt het sterkst veroorzaakt door het wegblijven van omzet bij tablets en desktop computers. Vooral de verkopen van computers via de traditionele winkels bleven uit, terwijl de omzet op internet bleef stijgen. Ook de Fotomarkt realiseerde opnieuw 9,3% minder omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com