Garantie als verkoopargument

Een goede garantie is een prima verkoopargument, is de gedachte achter een nieuw keurmerk voor garantievoorwaarden. “We willen garanties sexy maken”, vertelt oprichter Rob Engler van ICICHECK.

 

Engler stelt dat er jaarlijks duizenden klachten zijn die met garanties te maken hebben, vooral rond de aanschaf van elektronica. Het nieuwe keurmerk moet vooral zorgen voor meer transparantie en een kortere lijn tussen de consument en de fabrikant. Wettelijk is een winkel verplicht om een oplossing binnen 30 dagen aan te reiken en moet de consument zich altijd melden op de plek waar hij het product gekocht heeft. “Maar in de praktijk lost de winkel het probleem meestal niet zelf op”, aldus Engler.

Ook verschillen de garantievoorwaarden van winkels nogal eens van die van de fabrikant en hebben consumenten soms verkeerde verwachtingen over garanties. Het garantiekeurmerk moet de stap naar de winkel overbodig maken door de koper naar een website te sturen, waar het probleem wordt afgehandeld.

Wat Engler betreft wordt er minder nadruk gelegd op de duur van de garantie, en wordt er meer aandacht geschonken aan de kwaliteit van de voorwaarden; de garantieservice als unique selling point. “Door een goede garantie schatten consumenten de kwaliteit van producten hoger in”, stelt hij. Bovendien trekken kopers makkelijker hun portemonnee als zij de garantievoorwaarden goed vinden.

Een honderdtal merken uit verschillende branches zou inmiddels interesse getoond in het garantielabel. Recentelijk voerde Engler gesprekken met Elmarc (importeur van onder meer Akai, Grundig, TDK en Memorex) een grote leverancier van wit- en bruingoed, en bedrijven uit de installatiebranche. Ook telecombedrijf T-Mobile zal het keurmerk waarschijnlijk gaan voeren.

Bron: NUzakelijk


Mooie 4K commercial

Gewoon, omdat het een hele mooie video is: de 4K-commercial van Sony.

Heeft u ook een opmerkelijk filmpje gezien? Laat het ons weten en wellicht plaatsen wij het op deze site!

Markt

Twitter

Filmpjes