‘Elektronicawinkel verdwijnt niet zomaar’

Diverse media, waaronder De Telegraaf, berichtten dat over vijf jaar de elektronicawinkels uit het straatbeeld zijn verdwenen. De gecombineerde concurrentie van internet en supermarkten zou de winkels de das omdoen. UNETO-VNI,  de ondernemersorganisatie voor de elektrotechnische detailhandel, bestrijdt dit.

 

Volgens Maurice Estourgie, manager detailhandel bij UNETO-VNI, hebben fysieke elektronicawinkels ondanks de opkomst van online verkopen ook de komende jaren perspectief. Om succesvol te blijven, moeten ondernemers wel investeren in beleving op de winkelvloer en de fysieke winkel combineren met online verkopen.

Estourgie: “De markt staat door dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie onder druk, laat daar geen misverstand over bestaan. Ook zien we schaalvergroting en meer samenwerking om te kunnen profiteren van inkoopvoordeel. Maar het gaat veel te ver om te suggereren dat de elektronicawinkels uit het straatbeeld verdwijnen.”

Volgens Estourgie draait het in de toekomst om het creëren van beleving en het bieden van service op de winkelvloer. “Als je daarin slaagt, is er nog volop perspectief. We zien zelfs de ontwikkeling dat internetwinkels juist nu fysieke winkels gaan openen, die twee versterken elkaar. Ondernemers laten met belevingswinkels zien dat je met inspiratie, emotie en beleving een groot publiek kunt trekken. Ook in deze digitale tijd blijven fysieke winkels een must, klanten willen producten nog altijd voelen en aanraken en de behoefte aan installeren en configureren van producten neemt alleen maar toe.”

Volgens UNETO-VNI is in deze tijd een duidelijke strategie nodig om fysieke winkels succesvol te laten zijn. Het draait om een optimale mix van multichannel (combinatie van ‘bricks en clicks’), e-commerce (website en webshop), mobile commerce (beschikbaarheid van online gegevens in de winkel en op smart phones) en location commerce (informatie en lokale aanbiedingen). Daarnaast blijft een goede vestigingsplaats belangrijk voor de retailer.