Tabletmarkt explodeert in 2012

Ondanks de financiële crisis geeft 82 procent van de Nederlandse huishoudens aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar de Nederlandse tabletmarkt, uitgevoerd in opdracht van BelCompany.

 

De iPad van Apple heeft nu nog het grootste marktaandeel. Van de massa Nederlandse huishoudens zonder tablet, geeft echter 59 procent aan een voorkeur te hebben voor een tablet met een bekend besturingssysteem: hun voorkeur gaat uit naar een tablet met Windows of Android. Gemiddeld wil een Nederlands huishouden zonder tablet niet meer dan 300 euro uitgeven aan een tablet. Slechts 15 procent van deze huishoudens heeft een voorkeur voor iOS van Apple.


In 2011 betraden veel nieuwe spelers de tabletmarkt, waarvan Samsung ook echt succes wist te boeken. Apple profiteert echter nog steeds van haar voorsprong. Van de 8 procent Nederlanders die al een tablet heeft, bezit 81 procent een iPad van Apple. De overgrote massa die nog geen tablet bezit, maar daar wel in 2012 interesse in heeft (82 procent), heeft echter een voorkeur op basis van het besturingssysteem en prijs.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 514 Nederlandse huishoudens, geeft daarnaast aan dat het gebruik van social media met 36 procent stijgt als gevolg van de aanschaf van een tablet. Eenmaal in het bezit, is het dan ook al snel het populairste apparaat voor het gebruik van social media. De tablet wordt aangeschaft als aanvulling op de bestaande apparaten (laptop en smartphone) en wordt intensief gebruikt door het hele huishouden. Mannen gebruiken de tablet voornamelijk om te werken, terwijl vrouwen het vaker gebruiken voor social media. Volwassenen internetten bijna dagelijks op de tablet, terwijl onder kinderen het gamen erg populair is.

Bron: Telecommagazine