BSH vestigt recordomzet en -winst

BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH heeft 2010 afgesloten met een recordomzet en recordwinst. Op de jaarlijkse persconferentie in München vandaag wees Dr. Kurt-Ludwig Gutberlet, voorzitter van de Raad van Bestuur van BSH, nadrukkelijk op de langetermijnstrategie van de onderneming die zich richt op een duurzame en winstgevende groei vanuit Duitsland. Gutberlet: “Dit doel hebben wij in 2010 bereikt.”

 

De omzet steeg in 2010 met circa 8 procent tot ruim 9 miljard euro. De winst vóór interest en belasting (EBIT) steeg met bijna 170 miljoen euro tot ruim 700 miljoen euro.

BSH produceert grote en kleine huishoudelijke apparaten in 41 fabrieken, verspreid over 13 landen. De onderneming is traditioneel sterk in Duitsland, waar ongeveer eenderde van de in totaal bijna 43.000 medewerkers werkzaam zijn. Ook de divisie Research & Development, waarin BSH in 2010 met ruim 280 miljoen euro 3,1 procent van zijn omzet investeerde, heeft zijn zwaartepunt in Duitsland.

In West-Europa handhaafde BSH in 2010 zijn markleiderschap. Met uitzondering van de – door de conjunctuur veroorzaakte – zwakke markten in Spanje en Griekenland kon de onderneming de omzet verhogen. Hetzelfde geldt voor Turkije en de Oost-Europese kernmarkten Polen en Rusland.

De Aziatische markt liet in 2010 een bijzonder sterke groei zien (+34 %). BSH beschikt sinds midden jaren negentig over eigen productielocaties in China. Met zes fabrieken op drie locaties behoort BSH in China tot de toonaangevende buitenlandse producenten van huishoudelijke apparaten.

Ook in andere landen in Azië, Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Zuid-Afrika en Australië kon BSH in 2010 de omzet verhogen.

Gutberlet: “2010 was een zeer succesvol jaar voor BSH. Wij zijn traditioneel sterk in Duitsland, maar groeien ook verder in onze belangrijke kernmarkt West-Europa en profiteren van onze vroege betrokkenheid bij de nog opkomende markten van Oost-Europa en Azië.”

 

Regionalisatie

Voor de komende jaren kondigde Gutberlet een sterkere regionalisatie van de onderneming aan. Met een op dit moment in aanbouw zijnde nieuwe wasmachinefabriek in St. Petersburg en een nieuwe koelkastfabriek in Chuzhou (China) wil BSH daar groeien waar ook de markt groeit. Gelijktijdig dienen op locatie nieuwe onderzoek- en ontwikkelingscentra te worden opgezet, waarin in nauwe samenwerking met de ontwikkelaars in Duitsland apparaten worden ontwikkeld die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de regionale markten. Nu al exploiteert BSH een ontwikkelingscentrum voor koelapparaten in Turkije en is begin 2011 een ander centrum geopend in Nanjing, China.

Ook in Duitsland blijft BSH in zijn locaties investeren. In 2010 investeerde BSH 120 miljoen euro, bijna een derde van de totale investeringen, in de zes Duitse fabrieken. Bovendien wordt in Berlijn een nieuw technologiecentrum voor wasverzorging gebouwd, dat in de toekomst bijna 700 arbeidsplaatsen biedt. Ongeveer tweederde van alle huishoudelijke apparaten die BSH in Duitsland produceert, worden op dit moment geëxporteerd.

Voor 2011 verwacht BSH een stijgende vraag in de belangrijke markten voor huishoudelijke apparaten. Het concern is de dit jaar van start gegaan met een omzetgroei van zeven procent in de eerste vier maanden. Voor heel 2011 gaat Gutberlet uit van een omzetstijging van ongeveer 5 procent.

 

 

 

 

Leave a Reply

LG Kompressor trekt model in vorm

Photoshop is niet meer nodig dankzij de LG Kompressor stofzuiger....

Heeft u ook een opmerkelijk filmpje gezien? Laat het ons weten en wellicht plaatsen wij het op deze site!

Twitter